الأحد، 8 فبراير 2009

كــابوس


" رأيتني أمشي في شارع طلعت حرب ممسكا بيد صغيري علي ، و فجأة رأيت في الميدان كهل دميم يهجم على سيدة تسير لوحدها و كانت شابة و ذات قوام جميل و لكن عندما اقتربت الصورة أكثر من وجهها رأيته وجه شاحب يدل على إرهاق شديد ، دفعها الكهل فأسقطها أرضا على الرغم من كهولته و شبابها و رمى نفسه فوقها محاولا نزع ملابسها لاغتصابها ، التفت يمنة و يسرة في فزع لأرى رد فعل الناس و لكن الغريب أن الناس كانت تسير و كأن شيئا لم يكن يحدث في وسط الميدان أمام أعينهم مباشرة .. و رأيت في الطرف الغربي للميدان شخص جالس أدركت بشكل ما أنه فتوة من فتوات حارات نجيب محفوظ و أنه فتوة هذا الميدان.. جلس يدخن الشيشة و يضع قدما على الأخرى و كأنه لا يرى ما يحدث ،و كانت الشابة تقاوم الكهل بشدة حتى ظهر أمام عيني فجأة مجموعة من البشر أربعة من الرجال و سيدة ،أحد الرجال كان قزما و آخر على كرسي متحرك و آخر طويل و يزين وجهه شارب عريض و الأخير شيخ طويل اللحية يرتدي جلبابا قصيرا و السيدة كانت أشبه بصورة الفلاحة في كتب المطالعة طويلة ذات رقبة طويلة و التجاعيد تملأ وجهها كأنها شقوق تم حفرها باليد كحيلة العينين ساحرة و كانوا يتقدمون ناحية الكهل و الشابة فأدركت أنه الخلاص للشابة الملقاة على الأرض، و لكن ما حدث كان غريبا للغاية فقد توقف القزم و الآخر الجالس على الكرسي المتحرك و أخذوا يصرخون و يهتفون بكلمات لم أستطع تمييزها على حين توجه الرجل ذو الشارب العريض ناحية الكهل و أخذ يهزه من كتفه و لكن الكهل لم يلتفت إليه ، و الغريب كان في الرجل ذو اللحية و السيدة ففجأة رأيت السيدة الجميلة ترتدي نقاب و تسير بجوار هذا الشيخ و كأنها زوجته حتى اقتربا من الكهل و الشابة فتفرقا و ذهب الشيخ ناحية الفتوة فقبل يده مبديا له الطاعة ثم جلس بين يديه يشعل له الفحم في الشيشة ، أما الفلاحة فقد افترشت الأرض و بكل برود مددت يدها اليسرى و وضعتها على فم الشابة لتكتم صوتها تماما و باليد الأخرى تشير إلي الكهل ليسرع في إنهاء ما يريد ، شعرت بالصدمة من فعلة الفلاحة القاسية و لكن عندما اقتربت الصورة من وجهها الذي يغطيه النقاب إلا العينين رأيت فيهما دموعا محبوسة ، و فجأة توقف الجميع تماما و كأنهم شعروا بوجود غريب معهم و هو أنا ثم نظروا جميعا إلي للحظة ثم توجهوا بنظرات طويلة إلي علي ابني الذي اشتدت قبضته في يدي .. فقمت من نومي فزعا عليه "

هناك 16 تعليقًا:

شمس النهار يقول...

ده كبوس فعلا والا قصه انت كتبتها بتمكن شديد
مش هقدر اعلق الا لو عرفت
عشان الحلم او الكابوس مايتحكيش غير لحبيب او لبيب عشان ممكن تتحقق
اما لو قصه خلاص نتكلم براحتنا بقا

أنا و دماغي يقول...

:)
لأ قصة صغيرة مش حلم حقيقي

شمس النهار يقول...

القصه جميله جدا بس حسيت انك بتتكلم عن مصر
بتغتصب من بعض ناسها الفاسدين
من فساد ومحسوبيه ورشوه وسرقات
والشرفاء من ابنائها مكتوفي الايدي مش قادرين يعملوا حاجه
اما بالنسبه للقصه فاالاسلوب جميل وراقي

أنا و دماغي يقول...

شكرا على الكلام الحلو ده
و شكرا على تشجيعك المستمر

أما القصة بترمز لإيه فده خليه في بطن الشاعر عشان كل واحد يتخيل اللي هوه عايزه

نجيب محفوظ كان بيقول إن كتابة الرواية شئ في منتهى المكر

غير معرف يقول...

القصة مؤثرة أوى و كلامها يشد اللى بيقراه

و انا برضه حسيت أنك بتتكلم عن مصر بكل ما فيها من بلاوى :(

أنا و دماغي يقول...

:)
غريبة جدا
أنا مش عارف مين فين اللي سبق و خد الاسم الأول بس لو أنا اللي عملت الغلطة دي فحقك علي
وعموما شكرا على كلامك الجميل
بس أنا ما قلتش إني أقصد مصر
ممكن تكون كده و ممكن تكون حاجة تانية و ممكن تكون مجرد كابوس

شمس النهار يقول...

انت كده عملت زي الرسام اللي رسم صوره بأحساسه وساب كل واحد يحسها باحساسه الشخصي
الفرحان بيحسها شكل والزعلان بيحسها شكل وكل واحد وحالته النفسيه
بس والله مش مجامله انا كا قارئه القصه مكتوبه باحساس عالي جدا جدا
بس انت كلت علينا باقي القصه بتاعة رمضان ماعرفناش الاميره عملت ايه في العريس
خاللي بالك انت بدماغيين بس انا عندي دماغ واحده صاحيه جدا جدا
ربنا يكرمك ويوفقك

غير معرف يقول...

و الله أنا ما أعرف أنا بالصدفة لقيت المدونة و استغربت جدا

بس مش عارفة بقا مين اللى سبق
على العموم حصل خير مفيش مشكلة :))

أنا و دماغي يقول...

شمس النهار
شكرا فعلا على الكلام الحلو
و القصة تانية هأجلها شوية بس إن شاء الله هاكملها في يوم من الأيام

سمراء يقول...

اغتصاب
ندالة
ستار ديني
قهر
خنوع
خوف

دة حال المصرين
فعلا كابوس

فعلا اسلوب رائع

سمراء

أنا و دماغي يقول...

شكرا على متابعتك و رأيك

غير معرف يقول...

I like ur story/dream so much, couldn't believe that it's not written by a famous writer when I first read it. great symbolism and was written very craftily, well done and go on :)

شمس النهار يقول...

انت ليه مابتكتبش حاجه جديده
انت فين مختفي اصلا
لعله خير

أسما عواد يقول...

انت ودماغك
انا صدقت ان حلم بجد
وقلت انت دماغك عالية جدا حتى في الحلم
هيا ممكن تكون رؤية حقيقية للعبث اللي بنشوفه في الشارع المصري
بوست جميل
شكرا لك

أنا و دماغي يقول...

و الله يا شمس شوية مشاغل و معاهم شوية تركيز عشان أكتب حاجة جديدة
بس انا بعيد في الردود بس متابع كل حاجة كويس و خصوصا موضوع الكدب الجامد جدا جدا

أسما
شكرا على الكلام الحلو ده

Ahmed Ragab يقول...

سجاد
شقق
فلل
كنب
مجالس
مسابح
منازل
موكيت
رش
شفط
عزل
عزل
كشف
البق
نمل
مكافحة
نقل
تسليك
شقق
فلل
مجالس

مسابح
واجهات
رش
عزل
عزل
عزل
مكافحة
نقل
تسليك
شقق
فلل
مجالس
مسابح
نقل
واجهات
رش
عزل
عزل
عزل
مكافحة
نقل

تسليك
شقق
فلل
مجالس
مسابح
واجهات
رش
عزل
عزل
عزل
مافحة
نقل
تسليك
شقق
فلل
مجالس