الأحد، 9 نوفمبر 2008

أو .. أو ... أوباما




فكرني التهليل الشديد لفوز أوباما من العرب و المصريين بهتاف شهير لجماهير الزملك للاعبهم الأشهر شيكابالا و هو " شي .. شي ... شيكابالا " و الحقيقة إن رغم الهتاف فإن شيكابالا ما عملش أي حاجة و الزمالك لسه خيبته بالويبة


بالظبط ده اللي هيحصل مع أوباما .. لأن اساسا الموضوع مش موضوعه .. دي مشكلتنا احنا ...


اهو احنا عملين زي عاهرة لابسه أحلى حاجة عندها و متزوقه على الآخر و نايمه على السرير في وضع إغراء و مستنيه عشيقها يجي ينام معاها و كل مناها أنه يبقى مبسوط

هتفرق ايه بقى عشيقها ده أوباما و لا ماكين طالما بتدي كل حاجة بالساهل
إنما بقى لو لبست هي هدومها و خلته ياخد وقت شوية على ما يقلعها .. و يا سلام لو ساب قرشين عى الكومدينو بعد لما يخلص .. و ياسلام يا سلام لو تقلت عليه و قالت له انه مش هيلمسها إلا لما يتجوزها رسمي..

إنما واحدة رخيصة بتدي كل حاجة بدون أي مقابل .. بتحب الإنحراف يعني

هيفرق ايه بقى ماكين من أوباما غير إن أوباما شاب و هيبسط العاهرة دي إنما ماكين هينام من المغرب

و بعدين بصراحة بقى اللي فاكر إن أمريكا عايزة بجد ديمقراطية عندنا يبقى يا إما أهبل يا إما بيستهبل .. و هنروح بعيد ليه ما حماس جت للحكم بعد إنتخابات حرة .. فين بقى أمريكا الراعي الرسمي و الحصري للحرية و الديمقراطية .. حرب شرسة من القريب و الغريب على حماس و على الفلسطنيين و كانهم بيقولوهم إيه يا كلاب انت صدقتوا ان احنا بنتكلم بجد و لا إيه

أمريكا هي المستفيد الأول و بشراكة مع إسرائيل من وجود الأنظمة العربية الحالية
يبقى إزاي هيتخلوا عنهم يا شوية مجانين

آخر حاجة بقى أنا حاسس أساسا إن أوباما على المستوى الشخصي أوسخ بكتيييييييير من ماكين .. على الأقل ماكين واضح و صريح

هناك 3 تعليقات:

شمس النهار يقول...

ليه كده بس
الموضوع حلو ليه ضيعته بالتشبيهات دي
انت عمرك ماعملتها

Unknown يقول...

الي انا جاي اقوله لقيت شمس الشموسه قالته ...يبق بلاش كلام احسن ...موضوعك ممتاز وتحليلك 100% بس ليه؟

أنا و دماغي يقول...

معلش .. أنا عارف إن التشبيهات صادمة شوية أو رخمة شوية .. بس انا كنت قاصد الحقيقة .. لأن في ناس فهمها بطئ أوي .. و أنا بصراحة منفوخ على الآخر من الترحيب الغريب و المبالغ فيه بأوباما
يعني أنا كنت قاصد أكون رخم .. معلش استحملوني المرة دي :)